July 14, 2012

aku tidak sempurna tapi...


Sungguh sukar mengejar untuk mengejar kesempurnaan, bukan?

Kadang- kadang saya mampu bercakap dengan kalimah yang tersusun elok dan idea menarik yang mencurah-curah. Kadang-kadang saya bertutur dengan sangat teruk, tergagap dan idea menjadi bercelaru.

Namun kelebihan dan kelemahan itu mengingatkan bahawa saya adalah seorang HAMBA. Hamba yang tidak punya apa-apa kecuali apa yang Allah berikan. Malah, degupan jantung dan hembusan nafas ini juga milik-Nya. Tidak sedetik pun mampu dikawal diri.

Apabila saya berfikir demikian, hati saya sangat lapang dan saya tidak perlu berpenat lelah lagi untuk menjadi manusia yang sangat sempurna, Alhamdulillah. Kerana tiada manusia yang sempurna apatah lagi “sangat” sempurna.

Sekarang saya hanya berusaha menjadi hamba Allah yang bersyukur. Itu lebih baik dari menjadi sempurna mengikut ukuran dan dambaan manusia.

Satu doa :
Allahummaj al’ni min i’badika syakuro

Yang bermaksud :
Ya Allah Ya Tuhanku, jadikanlah aku daripada kalangan hamba-hamba-Mu yang bersyukur. Amin ya rabbl alamin.

Aku tidak sempurna, tetapi aku tetap bersyukur kerana aku tidak punya apa-apa kecuali yang Allah berikan. Malah, nafas ini juga milik-Nya.


10 comments:

  1. tak de manusia sempurna
    salam kenal :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga.
      yup, tiada yang sempurna.
      ketidaksempurnaan itu mengajar kita erti menghargai sesuatu yang kita milik kan :)

      Delete
  2. Replies
    1. huhu, yup. So, in progress..sedang mencari kelebihan agar manusia lain tidak hanya melihat pada kekurangan yang dimiliki. :)

      Delete
  3. :) keep it up. InsyaAllah, He knows what in your heart and He'll help you make it at ease.

    ReplyDelete